Monday, October 27, 2008

נתניהו שוקל לגייס את יועצי ברק ואולמרט, אלדד יניב וטל זילברשטיין

יו"ר הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו, שוקל לגייס כיועצים במסע הבחירות שלו, את יועציו לשעבר של אהוד ברק, טל זילברשטיין ועו"ד אלדד יניב. זילברשטיין עובד בשנים האחרונות גם עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ונחשב לאחד ממקורביו ואנשי סודו. נתניהו נפגש עם השניים, ככל הנראה בנפרד, כמה פעמים בתקופה האחרונה, ובימים אלה הוא בוחן אפשרות לפנות אליהם בהצעה רשמית.

עו"ד יניב וזילברשטיין הריצו את ברק לראשות הממשלה במערכת הבחירות ב-99', מול ראש הממשלה דאז נתניהו. ברק הביס את נתניהו, ונבחר לראשות הממשלה. בסביבתו הקרובה של נתניהו ראו בשניים הללו, "אחראים מרכזיים" לתבוסתו של נתניהו בבחירות אלו. במהלך תקופת כהונתו של ברק החמיצו היחסים בינו לבין יניב וזילברשטיין ובהמשך הפכו לקרע.

יניב חידש את הקשר עם ברק ערב התמודדותו של האחרון בפריימריז לראשות העבודה ב-2007. הוא שימש כיועצו האסטרטגי בפריימריז מול עמי אילון ועמיר פרץ, שהסתיימו בניצחונו של ברק. יניב המשיך לעבוד עם ברק גם במשרד הביטחון, אך השניים הסתכסכו וברק פיטר את יניב לפני למעלה משנה.

זילברשטיין החל לעבוד עם אולמרט, בתקופתו כשר התמ"ת וממלא מקום ראש הממשלה, בממשלתו של אריאל שרון. הוא המשיך לעבוד איתו גם כשאולמרט נכנס ללשכת ראש הממשלה והוא משמש עד היום כיועץ קרוב שלו.

יניב סירב להגיב על הדברים. זילברשטיין אמר ל"הארץ" כי הסיכוי שהוא יעבוד עם נתניהו קלוש למדי, לא בגלל פסילה אישית מצידו, אלא בגלל שהוא עובד רוב הזמן בחו"ל, בקמפיינים שונים של מועמדים ממדינות שונות.

בלשכת נתניהו לא הכחישו כי נתניהו בוחן את האפשרות להעסיק את יניב ואת זילברשטיין - או אחד מהם. "נתניהו טרם התפנה לעסוק בנושא", נמסר אמש מלשכת יו"ר הליכוד, "בתקופה הקרובה יבחן מר נתניהו אפשרויות שונות. בשלב זה, לא מונה אף אדם".

נתניהו בכנסת: הסופה בדרך, דרושה מנהיגות

יו"ר האופוזיציה נאם בפתיחת המושב, גרר קריאות ביניים רבות והדגיש: "לא צריך להתבשם מהישגי הכלכלה. על המנהיג להתוות דרך עם חזון ברור". הוא קרא ללבני וברק להצטרף לממשלה בראשותו, והצהיר שלא ידבר על ירושלים



הבמה כולה שלו: בעוד יריבתו בבחירות הקרובות יושבת על ספסל הממשלה, נשא היום (ב') יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, נאום מעל במת הכנסת, בפתיחת מושב החורף. הוא קרא לקדימה ולמפלגת העבודה להצטרף לממשלה בראשותו, ופירט את תוכניותיו מול שלושה "אתגרים כבירים", לדבריו - "משבר כלכלי עולמי, נסיגה מתמדת בהישגי תלמידי ישראל, ומעל הכל איומים ביטחוניים חמורים מצד מדינות וארגוני טרור".



נתניהו ביקש להבדיל בינו לבין שרת החוץ, ציפי לבני, ואמר ש"ישראל זקוקה למנהיגות אחרת, ולא פחות חשוב מזה לדרך אחרת. התפקיד הראשון של המנהיג הוא להתוות את הדרך, להציב לעם חזון ברור ותכנית פעולה".



בפתיחת נאומו, יו"ר הליכוד פנה לנועם ואביבה שליט, שישבו ביציע: "אני מבקש לומר לכם בשם כולנו לא שנכח את גלעד ולא נחדל לשאוף לשחרורו, הוא הבן שלכם, הוא החייל של כולנו.



הוא יכול להיות גם הבן של כולנו ואני מקווה שהוא יחזור אלינו בריא שלם מהר ככל האפשר - אדוני ראש הממשלה, הלוואי לפני הבחירות".



במקביל, הפגינו כמה עשרות בני אדם מול משכן הכנסת במחאה על "האטימות והאדישות של חברי הכנסת בנושא שחרור שליט". מטה המאבק לשחרור גלעד שליט הציב כלוב ענק המדמה את כליאותו של גלעד, וסביבו 120 כיסאות עם תמונות של חברי הכנסת.



נתניהו פירט את הפעולות שנקט בעת שהיה שר האוצר, אז "טובת המדינה אז לא היתה סיסמה. המדיניות שלנו הביאה צמיחה עקבית והורידה את האבטלה מכ-11 אחוזים כמעט בחצי... אבל בואו לא נתבשם מההישגים האלה, כי הסופה בדרך. חבריי ואני מאמינים שישראל יכולה לצאת מחוזקת מהמשבר הזה - אבל הדבר תלוי במנהיגות.



"עד הבחירות חבריי ואני נתמוך בכל צעד חירום שיידרש כדי לייצב את הכלכלה", אמר בפנייתו לראש הממשלה. "לאחר הבחירות נצטרך לטפל בבעיה העיקרית שתעמוד בפנינו, והיא מניעת גידול משמעותי באבטלה".



ביבי, טיבי, ציפי ואיציק
נתניהו אמר שיטפל בנגע האלימות באמצעות משטרה קהילתית והגדלת מספר השוטרים. לדבריו, האתגר החשוב מכל הוא הביטחון הלאומי, לגביו אמר "12 שנה אני מזהיר מפני האיום האיראני. כראש ממשלה המדיניות שלי תהיה אחת: איראן לא תתחמש בנשק גרעיני. המדיניות של נסיגות חד צצדיות, קרבה את הטרור לערונו. אנו נפסיק מדיניות זו.



"הליכוד שואף והביא שלום. אנחנו רוצים שלום לא פחות מאחרים ונעשה כל מאמץ להביאו, אבל שלום עושים מתוך עוצמה ולא מתוך חולשה. היום קריאה נכונה של המציאות מביאה למסקנה אחת ברורה: כל שטח שנוציא משליטת צה"ל ייתפס על ידי החמאס. זו תהיה פעולה חסרת אחריות".




בנקודה זו החל מבול של קריאות ביניים מספסלי השמאל. ח"כ ג'מאל זאחלקה אמר: "מר נתניהו, אתה אדם מסוכן", אז הצטרף ח"כ אליהו גבאי וצעק: "הוספת לו מנדט עכשיו". ח"כ אחמד טיבי לעג לגבאי: "אתה לא תהיה בבחירות הבאות", ונתניהו הצטרף לוויכוח: "טיבי, אני מבין שהבחירות מתקרבות". יו"ר הכנסת, דליה איציק, זרקה הערה משלה: "או ביבי או טיבי, אה?", וטיבי ענה: "או ביבי או ציפי".



בהמשך התחייב נתניהו: "לא נחזור לקווי 67'. שני נושאים אינם נתונים למשא ומתן - הכנסת פליטים לשטח ישראל;




וירושלים". ח"כ אבשלום וילן צעק אז: "אתה הראשון שתדבר על ירושלים", וח"כ חיים אורון רגז על "התחייבות גם על עזה ורמת הגולן".



לסיום, פירט נתניהו את הצלחותיו כראש ממשלה ושר במיגור הטרור והצלת הכלכלה - ואמר: "בעזרת השם נקבל את אמון העם ונקים ממשלה שתצליח, ממשלת אחדות לאומית, רחבה, חזקה, יציבה. אחרי הבחירות אני מתכוון לקרוא לציפי לבני ואהוד ברק להצטרף אלינו ולשותפינו, נשלב ידיים ובעזרת מצפן נאמן ומפה ברורה נביא יחד את מדינת ישראל לחוף מבטחים".